آشنایی با روشهای حمل بینالمللی در صادرات و واردات و مزایا و معایب آن
اصطلاحات مهم تجارت بسیار نقش اساسی در رشد و توسعه شما دارد.
پس از گذر از دوران خرید و فروش سنتی، افراد برای رفع نیازهای خود و مبادله کالاهای مختلف در سراسر جهان نیاز به راه حلی اساسی داشتند، به همین واسطه تجارت بینالملل مطرح شد.
با راهاندازی تجارت بینالمللی امکان صادرات و واردات کالا فراهم شده و بازارها رونق فراوانی گرفته است.
اما عدم وجود یک سیستم یکپارچه و قوانین جامعی برای مدیریت حمل کالا بیش از پیش احساس میشد. با پیادهسازی این سیستم و پیشرفت روزافزون آن، امروزه شرکتهای مختلفی خدمات حمل بینالمللی کالا را به بهترین نحو در تمام نقاط جهان انجام میدهند.
تراست از اتحاد چند شرکت که کالایی مشابه به هم تولید میکنند و سهم عمدهای از بازار را در اختیار دارند به وجود میآید.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، تراست از اتحاد چند شرکت که کالایی مشابه به هم تولید میکنند و سهم عمدهای از بازار را در اختیار دارند به وجود میآید.
تراست سهام شرکتهایی که در آن عضو هستند را به صورت امانت نگه میدارد، امّا مالکیت سهام برای خود شرکتها باقی میماند.امّا شرکتها استقلال مالی، فنی و بازرگانی خود را از دست میدهند و تمام امکانات و قدرت عمل آنها در تراست متمرکز میشود.
وظیفه اصلی تراست کنترل امور شرکتهای عضو از طریق کنترل آرای سهامداران آن شرکتها، انتصاب مدیران و اعمال نظارت مرکزی بر امور یکایک آنها است، به نحوی که حداکثر سود تراست حاصل شود و در نهایت این سود میان اعضا تقسیم گردد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصادغذا »فود پرس»، محمد مهدی نهاوندی دبیر و عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور در نامه ای به محمد آرام معاون ارزی بانک مرکزی نوشت:پیرو مکاتبات قبلی به استحضار می رساند با وجود اعلام مکرر گشایش های ارزی، متاسفانه کماکان تامین ارز خریداری شده کالاهای اساسی (پس از چند ماه انتظار در صف تخصیص) با تاخیر بیش از یک ماهه منابع و ارز خریداری شده در اختیار شرکت های تراستی مواجه میشود. قطعاً تصدیق خواهید فرمود که این امر خسارات زیادی برای صاحبان کالا و به تبع آن بر اقتصاد کشور و قیمت تمام شده کالا دارد. لذا با توجه به وظیفه نظارتی بانک مرکزی، پاسخ به سوالات زیر برای شفافیت موضوع و جلوگیری از تضییع مضاعف حقوق بازرگانان ایرانی ضروری به نظر می رسد. به عنوان مثال اینکه بانک مرکزی بعد از چند ماه از اظهار کالای اساسی اقدام به پیش فروش ارز به صاحب کالا می کند؟ و یا اینکه شبکه تراستی هیچگونه تعهد یا مسئولیت برای تعیین زمان مشخص پرداخت ارز به صاحب کالا نداشته و بانک مرکزی نیز حساسیتی در این خصوص ندارد؟ و نکته مهمتر اینکه چه منافعی و برای چه کسانی در این وضعیت وجود داشته و یا شرایط مذکور چه تناسبی با ادعاهای مکرر گشایش های ارزی در کشور دارد.
علی ایحال انتظار می رود با توجه به بخشنامه ها و ضوابط سختگیرانه ارزی بانک مرکزی برای فعالین اقتصادی متقابلا نسبت به حقوق قانونی این قشر هم اندک توجه و اقدام ملموسی صورت پذیرد.
معرفی انواع روشهای حمل بینالمللی کالا در صادرات
این روشها به چهار دستهی عمده تقسیم میشوند که عبارتند از:
گروه C
در این گروه کالا در مبدا به خریدار تحویل داده شده و کرایه آن اخذ میشود
CFR (Cost and Freight یا سی.اف.آر): به معنی هزینه یا ارزش کالا و کرایه حمل تا کشور و شهر مقصد است، در این روش هزینه حمل با فروشنده بوده و هزینه بیمه با خریدار است و در حمل دریایی استفاده میشود.
CIF (Cost, Insurance and Freight یا سی.ای.اف): مخصوص حمل دریایی بوده و شامل ارزش، بیمه و کرایه حمل تا مقصد است.
CPT (Carriage Paid To یا سی.پی.تی): به معنی تحویل و پرداخت کرایه حمل در مقصد است. معمولا در مسیر حمل مرکب استفاده میشود ولی در حمل و نقل زمینی و هوایی نیز کاربرد دارد.
CIP (Carriage and Insurance Paid to یا سی.آی.پی): به معنی تحویل و پرداخت کرایه حمل و بیمه تا مقصد است که در مسیر حمل و نقل مرکب استفاده میشود.
گروه D
در این گروه کالا در مقصد تحویل داده میشود
DAF (Delivered At Frontier یا دی.ای.اف): تحویل در مرز (مرزی که تعیین شده است).
DES (Delivered Ex Ship یا دی.ای.اس): تحویل در عرشه کشتی مقصد
DEQ (Delivered Ex Quay یا دی.ای.کیو): تحویل در اسکله مقصد
DDU (Delivered Duty Unpaid یا دی.دی.یو): بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی در مقصد کالا تحویل داده میشود
DDP (Delivered Duty Paid یا دی.دی.پی): با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی در مقصد کالا تحویل داده میشود
گروه E
در این گروه کالا در مبدا یا نقطهای که کالا ارسال شده تحویل داده میشود
EXW (Ex Works یا ای.ایکس.دابلیو): به معنی تحویل کالا در نقطهی مبدا یا محل کار
گروه F
در این گروه کالا بدون پرداخت کرایه حمل در مبدأ به خریدار تحویل داده میشود
FCA (Free Carrier یا اف.سی.ای): در این روش کالا درون کامیون، قطار یا هواپیما در مبدا تحویل داده میشود و هزینه حمل و نقل به عهدهی خریدار است.
FAS (Free Alongside Ship یا اف.ای.اس): در این روش کالا در بندر مبدا در کنار کشتی تحویل داده میشود و هزینه حمل و نقل و بیمه و بازرسی بر عهدهی خریدار است.
FOB (Free On Board یا اف.اُو.بی): در این روش وقتی کالا از نرده کشتی عبور داده شد ریسک فروشنده در همان مبدا پایان یافته و در عرشه کشتی کالا تحویل داده میشود. هزینه حمل و نقل آن نیز بر عهده خریدار میباشد.
با استفاده از قوانین اینکوترمز و روشهای حمل بینالمللی همواره میتوان از بالاترین امنیت وکیفیت حمل و نقل و ترانزیت جهانی بهرهمند شد.